Gerbang Pengembaraan

sudahkah kita bersedia untuk pengembaraan hakiki?!

Cameron Highland – Penang

CMH – Penang

Awal pagi lagi saya dah keluar menuju ke Tanah Rata, saya singgah minum dulu di kedai seorang kawan ‘sinar pagi’, kemudian terus ke hotel untuk mengambil mr/mrs Holarcher. Kami mulakan pengembaraan denganDSC06236 singgah di gerai menjual hasil pertanian dari Cameron Highland, di Kea Farm. Setelah itu kami terus menuju kearah Kuala Terla – Kg. Raja – Simpang Pulai dan Batu Gajah, kami singgah di Kelly Castle untuk membuat lawatan disana. Kebetulan KC amat berdekatan dengan kebun saya dan juga rumah ibu mertua saya, saya membuat kejutan dengan membawa mereka lunch di rumah ibu mertua saya, mula-mula mereka agak malu untuk menerima pelawaan saya kerana ia adalah diluar tour program, tapi saya katakana semuanya telah dirancang dengan baik barulah mereka bersetuju. Di rumah, ibu telah menyiapkan hidangan yang lazat-lazat, siap dengan gulai lemak ikan tilapia, Ikan jelawat bakar dan air asam, ikan masin, sambal belacan, pucuk ubi rebus dan ikan goreng. Mereka makan dengan penuh selera. Mrs Holarcher tak putus-putus puji masakan ibu. (hingga dihujung tour kami, mereka cakap makan dirumah ibu sayalah yang paling sedap dan amat bermakna bagi mereka). Selepas itu saya bawa mereka melawat kebun saya yang tak seberapa tu, nampaknya mereka amat gembira dengan ‘free optional tour’ ni. Kami sambung muzium diraja kkperjalanan lagi dengan menuju ke Kuala Kangsar, disana seperti biasa saya bawa mereka melawat Masjid Ubuddiah, Istana Iskandariah, Muzium di RajaDSC06309 dan akhir sekali kami melawat pokok getah yang pertama di tanam di Malaysia. Setelah itu kami bergerak menuju ke Penang melalui lebuh raya utara-selatan, kemudian masuk melalui jambatan Pulau Pinang. Sampai di hotel, saya mencadangkan kepada mr/mrs Holarcher untuk keluar makan malam di Batu Feringgi dan melawat pasar malam seperti ‘china town’ yang terdapat di sana. Mereka bersetuju dan saya akan kembali untuk mengambil mereka kira-kira sejam selepas itu kerana saya pun nak chek-in jugak, mandi dan solat dulu. Jam 7.45pm saya sampai di hotel mereka dan kami terus ke Batu Feringgi. Mula-mula makan dulu di Long Beach foodcourt, kami makan char koey tiaw, sate dan spring roll, kemudian berjalan-jalan di pasar malam sambil memerhatikan gelagat orang ramai disana. Kira-kira 2jam kami menghabiskan masa di Batu Feringgi, kami pun pulang ke hotel di George Town.

George Town.

Saya bersarapan di gerai mamak berhampiran hotel, kena roti canai daging memang terangkat jugak,. Kemudian saya menjemput mr/mrs Holarcher di hotel untuk menjelajah George Town. Mula-mula kami ke Thai temple ‘Watchayyamangalaram’ (kawan-kawan tourguide paggil wacayasamalu), disini terdapat sleeping Buddha yang ke2 terbesar di Malaysia, kemudian kami ke Burmese temple, botanical garden, Fort Cornwallis, Chew Jetty, Khoo Kongsi dan kemudian makan di little India (restoran Tajuddin), restoran ni memang top kat Penang, nasi kandarnya sedap (style masak macam di rumah), kami makan gulai ayam belanda dan ayam masak ros serta sedikit udang. Setelah penat makan saya bertanya adakah mereka ingin kemana-mana lagi kerana tour kita telah habis, mereka kata nak rehat di hotel, sebenarnya inilah masa yang saya nanti-nantikan, bolehlah saya pun berehat panjang kerana perjalan esok agak jauh kira-kira 370 km ke Kota Bharu, Kelantan.